Haber önceki gün geldi.
Mey Diageo Grubu Cumhuriyet’in 100’ncü yıl kutlamaları için çok değişik bir proje geliştirmiş.
Cumhuriyet’in ilk 100 yılının masa kültürümüzdeki en büyük sembollerinden bir olan bir rakının etiketinde
İşte o etikette çok radikal bir MeToo devrimi gerçekleşti.
‘RAKI ERKEK İÇKİSİDİR’ EFSANESİNİN SONU
O rakının tadından çok etiketi Cumhuriyet’in 100 yıllık kültürünün artık sanat eseri haline gelmiş kültü bir örneğidir.
Orijinalinin müzelerde sergilenmesi gereken gerçek bir ikonadır o.
Masada oturan iki erkek görürüz o etikette.
İkisinin de üzerinde smokin vardır.
Masanın üzerinde bir şişe kulüp rakısı durmaktadır.
Erkeklerden birinin ağzında sigar vardır.
Yani etikette baktığınızda kafanızda çizilen manzara şudur:
Rakı erkek içkisidir.
Dediğim gibi bir etiket Cumhuriyet’in birinci 100 yılının gerçek bir gusto ikonasıdır.
İKİNCİ YÜZYILDA BLACK TIE’DAN ŞIK CASUAL’A DİKEY GEÇİŞ
Mey Grubu şimdi bu etiketin ikinci Yüzyıl versiyonunu hazırlıyor.
Aynı isime ‘Delüks’ eklendi ve 29 Ekim günü piyasaya verilecek.
Yeni etikette, ilk etiketi yapan İhap Hulusi’nin ana çizgileri korunuyor ama aynı zamanda çok radikal değişiklikler var.
(*) BİR Bir kere masanın başındaki iki erkekten biri gitmiş, yerine bir kadın gelmiş.
(*) İKİ Erkeğin üzerindeki smokin ve papyon da gitmiş. Onun yerini takım elbise ve kravat almış.
Yani etiketteki moda ‘Black Tie’dan, ‘ Şık Casual’a geçilmiş.
(*) ÜÇ Etikette en çok Cumhurbaşkanı Erdoğan’ı sevindirecek bir farklılık var. Erkeğin ağzındaki sigar artık yok.
(*) DÖRT Ama Cumhuriyet’in ikinci yüzyılındaki Kulüp rakısındaki en radika değişim kadın…
Ve rakı kadehi artık erkeğin değil kadının elinde…
TÜRK GRAFİK SANATINDA İHAP HULUSİ DEVRİMİ
Bu rakı ilk defa 1930 yılında üretildi.
Şişe üzerindeki etiket o yıllara göre devrim sayılabilecek bir modernitenin izlerini taşıyordu.
Dönemin en önemli grafik tasarım sanatçısı İhap Hulusi Görey tarafından yapılmışı.
Bugün Cumhuriyet dönemi Türk modern grafik sanatının en önemli eserlerinden biri kabul ediliyor.
İhap Hulusi Sümerbank, Milli Piyango ve başka devlet kuruluşlarının markalaşmasına çok büyük hizmetler yapmıştı.
YENİ ETİKETİ İSE ÜNLÜ BİR HOLYWOOD GRAFİKÇİSİ HAZIRLADI
Yeni etiket Cumhuriyet’in ikinci Yüzyılı için hazırlandı.
Hazırlayan sanatçı Emrah Yücel…
Emrah Yücel Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Bölümü mezunu. Daha sonra eğitimini Bilkent Üniversitesi’nde sürdürdü.
Türkiye’de onu Hollywood filmleri için yaptığı afiş çalışmaları ile tanıyoruz.
Los Angeles’de yaşıyor.
GÖĞSÜNDE TUTTO PASSA DÖVMESİ OLAN SANATÇI
Instagram’da ‘emrah_yucel_la’ adlı bir sayfası var.
Orada bazı eserlerini de paylaşıyor.
Kendi bedenini de sanat eseri haline getirmiş bir sanatçı. Paylaşımları arasında Murat Arık’ın çektiği çok ilginç bir fotoğrafı da var…
Göğsünde “Tutto Passa”(Her şey geçer) yazan bir dövme dikkati çekiyor.
Emrah Yücel’in yeni etikete getirdiği tek yenilik masaya bir kadını oturtması değil.
Aynı zamanda klasik Kulüp Rakısı logosunu da biraz değiştirmiş.
Yazının karakterlerinin aslına sadık kalmış ama bazı fazlalıkları atarak daha kolay okunur hale getirmiş.
Kendi payıma yeni etiketi çok beğendim.
MASADA NİYE KADIN: ÇÜNKÜ RAKI İÇENLER İÇİNDE KADINLARIN YÜZDESİ 30’A YÜKSELDİ
Peki masaya neden bir kadın oturdu.
Mey Diageo Genel Müdürü Levent Kömür gülümseyerek, “Kadınlar masadaki yeri bileklerinin gücüyle aldı” diyor.
Onun verdiği rakama göre Türkiye rakı tüketicilerini(Tüketiminin değil) yüzde 30’a yakının kadınlardan oluşuyormuş.
Bu rakam son 20 yılda yüzde 2’lerden buraya gelmiş.
Ben de buna “Rakıda MeToo etkisi diyorum.
ESKİ KULÜP RAKISI ÜRETİME DEVAM EDİYOR
Bir de pratik soru.
Eski etiketli ürün ne olacak…
Üretimi devam edecek. İsteyen Cumhuriyet’in birinci yüzyılın efsane rakısını içmeye devam edebilecek.
Üstelik fiyatı yeni etiketli üründen ucuz olacak.
İKİSİNİN ALKOL DERECELERİ ARASINDA 5 DERECE FARK VAR
İki rakı arasındaki bir fark ta alkol derecelerinin değişik olması.
Klasik eski etiketli ürün 45 derece.
Delüks ise 50 derece…
Evet Cumhuriyetin ikinci yüzyılında rakıdaki MeToo devriminin özeti böyle…
***
HADDİMİ AŞACAKTIM AMA HÜLYA SOYKAN’DAN VE UPPER CİHANGİR’DEN KORKUP VAZGEÇTİM
Nur Sürer son zamanlarda “Aile” dizisinde başarıyla oynadığı rolle gündemde.
Ben de ilgiyle izliyorum.
Dizinin çekildiği Belma Simavi’nin Polonezköy’deki evinin, biz eski Hürriyet çalışanları için çok özel bir yeri vardır.
Nur Sürer geçen gün bir pasajdan çıkarken kendisine Farah Zeynep’in Yılmaz Güney’le ilgili sözlerini sormuşlar.
Hani şu Güney’in ‘Kadınları dövmesi’ ile ilgili sözlerini…
İLK CÜMLESİNE KÜÇÜK BİR EKLEME YAPTIM
Nur Sürer’in cevabını aynen aktarıyorum:
İlk cümle;
“Yılmaz Güney sinemanın kilometre taşıdır…”
Bu cümleye itirazım yok. Tek ekleyeceğim şu olabilirdi:
“Kilometre taşlarından biridir…”
Ama ondan sonra gelen cümle şu:
“Onun yaptığı şu kadar şeyi yapsınlar ondan sonra konuşsunlar…”
Eh insan bunu söyleyebilir derim.
AMA SON İKİ CÜMLEYİ İŞİTİNCE KENDİMİ 1960’LAR DEV GENÇ FORUMUNDA HİSSETTİM
Ama arkasından gelen şu cümleler:
“Yılmaz Güney bizim, yani sinemacıların kırmızı çizgisidir…Kimsenin haddi değil Yılmaz Güney’le ilgili konuşmak…”
Brrr vallahi kendimi bir an 1960’ların devrimci öğrenci forumlarında hissettim.
Hepimize parmak sallayarak “Somut durumun somut tahlilini” yapan yeşil parkalı pos bıyıklı devrimciler geldi gözümün önüne…
Onlar da bize aynı şeyi söylerdi:
“Aksini söylemek kimsenin haddi değil…”
HAY ALLAH DURUP DURURKEN UPPER CİHANGİR’DEN FIRÇA YİYECEĞİM
Şu günlerde Yılmaz Güneş tartışmasının açılmasını pek anlayamadım.
Ama Yılmaz Güney’in niye eleştirilemeyeceğini de anlamıyorum.
Yani şimdi ben artık “Yılmaz Güney’in bazı filmlerini sevdim ama bazılarını hiç sevmedim” diyemeyecek miyim?
MeToo çağında kimse çıkıp Yılmaz Güney’in kadınlarla ilişkisini sorgulayamayacak mı?
Neyse daha ileri gidip haddimi aşmayayım..
Yoksa hem Aile dizisinin sert kadını Hülya Soykan’dan ağır bir fırça yerim…
Hem de durup dururken Upper Cihangir’in akşam masalarının mezesi olurum.
Ertuğrul Özkök